Rob Maaskant

Theaterprojecten

Met Het Bedrijf v/h en het daaraan voorafgaande Flup & Ju Bedrijf zijn er de afgelopen 40 jaar een groot aantal voorstellingen en bijzondere theaterprojecten gerealiseerd. Wat ooit in 1973 begon als straattheater ontwikkelde zich meer en meer tot specifiek locatie theater met een eigen surrealistische beeldentaal die, in combinatie met de eigenzinnige muziek van de groep, een breed, internationaal publiek aanspreekt.

Een beeldentaal die door het publiek vaak als universeel, magisch en mythisch wordt ervaren.

‘Zonder dat je het weet blijk je soms met oergevoelens uit andere culturen bezig te zijn’ zegt Rob in een interview. ‘Zo vertelden Indianen uit de hooggebergten van Merida ons dat we, tot hun verbazing, heel herkenbare elementen uit hun cultuur in onze voorstelling en muziek uitbeelden. In Dublin kwamen toeschouwers vragen of we onze fantasieën aan oude Keltische verhalen hadden ontleend. Ons werk kwam blijkbaar heel universeel en vertrouwd over. En toch ontstaan de verhalen hier in de Zeeuwse klei…’

Naast het maken en spelen van de eigen voorstellingen krijgt Rob Maaskant de laatste jaren ook steeds vaker opdrachten voor regie en vormgeving van producties die ook door andere culturele organisaties en festivals geproduceerd worden.

Hieronder eerst een keuze uit een aantal recente projecten die in opdracht van derden werden gemaakt en daaronder een aantal specifieke ‘Bedrijfs’ voorstellingen.



Recente projecten / scenario en regie

‘Wemelda’ (2012)

Een bijzonder samenwerkingsproject tussen spelers en musici van ‘Het Bedrijf v/h’ en de inwoners van het dorp Wemeldinge. Op uitnodiging van de stichting Kunstdorp schreef Rob Maaskant een romantisch muzikaal epos over de hartstochtelijke maar ogenschijnlijk onbereikbare liefde tussen een verleidelijke zeemeermin en een ruige parlevinker. Dit bijzondere muziekspektakel werd uitgevoerd met de leden van de fanfare OKK, de slagwerkgroep OKK, een zangeres, een verteller en de leerlingen van de beide basisscholen.

‘Broodoproer van Kats’ (2012)

In 1609 werd het Zeeuwse dorp Kats getroffen door een broodoproer. Aan de hand van dit verhaal maakte Rob Maaskant een ‘muzikaal theatrale aanklacht tegen de mensonterende uitbuiting van het gewone volk in tijden van pest, honger en armoede’.

Dit ‘quasi historische spektakel’ werd op vijf verschillende locaties uitgevoerd waarbij het publiek zich van locatie naar locatie verplaatste. De voorstelling werd uitgevoerd door een bont gezelschap dat werd gevormd door de spelers van Het Bedrijf v/h en inwoners van Kats, waaronder de leerlingen van de basisschool.



Vormgeving en scenografie

‘Ubuntu’ ( 2009)

In 2009 vond aan het Goese Meer een groot buitenspektakel plaats in het kader van het Goes-Afrika jaar. Negen bijzondere voorstellingen die in totaal door 17.000 mensen werden bezocht. Voor dit project verzorgde Rob Maaskant de scenografie en ontwierp de decors en twee gigantische podia op het water. Samen met 3 zangeressen uit Zimbabwe zorgden percussionist Onno van Tongeren en Rob voor de Afrikaanse warmte in de muziek en de vuurspelers van ‘Het Bedrijf v/h’ voor de passie. Regie: Koen Schyvens, choreografie: Lia Fontijn, muziek: Albert John Vervorst.



Regie:

‘Now Miss Midler’ ( 2006)

Now…Miss Midler was de titel van een wervelende theatershow uitgevoerd door een groep talentvolle, ervaren Zeeuwse muzikanten en dansers met Femke de Keijzer als leading lady. Deze theaterproductie was gebaseerd op de originele show van Miss Midler uit 1977. Vormgeving en regie: Rob Maaskant, choreografie: Lia Fontijn, muzikale leiding: Jack Laroes.



Bijzondere locatieprojecten Het Bedrijf v/h (2003-2007)

‘De Fluisterboot’ (2007)

Een bijzondere locatievoorstelling op en langs het water in het kader van het poppentheaterfestival in Dordrecht. De toeschouwer ging, zittend in een rondvaartboot, op ontdekkingstocht naar de oorsprong van onze fantasie tijdens een ongewisse fluistertocht. Daarbij voer hij langs bijzondere verbeeldingen, poëtische scenes en avontuurlijke muziek.

‘L’Anatome’ (2003)

Van 2003 tot 2010 reisde Het Bedrijf v/h in binnen- en buitenland de festivals af met ‘L’Anatome, Het Museum van de Verbeelding’ ofwel het kleinste mobiele rariteitenkabinet ter wereld, waar op 25 vierkante meter in een kleine tent en caravan één van de onbekendste en uniekste collecties op het gebied van de Verbeelding was samengebracht. ‘L’Anatome’ stond op een groot aantal internationale festivals zoals in Maagdenburg, Brussel, Berlijn, Praag en de Gentse Feesten waarbij het museum in totaal zo’n 180.000 toeschouwers trok.

Zie ook: Museum van de Verbeelding



Vuurvoorstellingen

Het Flup & Ju Bedrijf is in Europa één van de eerste groepen geweest die zich ging toeleggen op grote spektakels waarin vuur een hoofdrol ging spelen. Niets spreekt meer tot de verbeelding van de mens dan vuur. Angstaanjagend en fascinerend, verwoestend en louterend tegelijk. Terwijl Franse en Spaanse groepen zich in de jaren 70 meer met vuurwerk als vorm van spektakel bezighielden koos Flup & Ju ervoor om met grote ‘vuurtekeningen’ te gaan werken. De groep ontwikkelde hiervoor een eigen procedé waarbij het mogelijk is mooie fragiele vuurlijnen in grote beelden om te zetten. Met de komst in 1987 van de vuurspelers Cor en Remi de Lange deden naast de organische objecten ook de geometrische, abstracte vormen hun intrede binnen de voorstellingen.

‘Alcha’ (2006)

‘Alcha’ was een grote buitenproductie waarin theater, muziek, licht en beeldende kunst op zo’n manier waren samengebracht dat een absurde droomwereld werd gecreëerd, waarin vuur en water een hoofdrol speelden. Grote ijzeren objecten die gingen branden, reptielachtige wezens en een bizar schimmenspel vormden de uitgangspunten voor dit fascinerende reisverhaal.



Binnenvoorstellingen

‘Shiwa , het Korg’ (1995 / 1999)

Uitgangspunt voor de bouw van het Korg was het idee om een intieme binnenvoorstelling te maken met een kleine bezetting en een minimum aan objecten. En kleine voorstelling waarbij het houten, eivormige Korg een wereldje op zichzelf vormt van waaruit de bewoner als een poppenspeler met kleine objecten een heel eigen fantasiewereld om zich heen bouwt. De voorstelling zelf verhaalt over de fantasievolle en soms bizarre ontdekkingsreis van het meisje Shiwa. Op zoek naar het hoe en waarom van de dingen laat ze zich meevoeren door haar nieuwsgierigheid, tot ze plotseling door haar schaduwbeeld de fascinerende wereld van het schimmenspel wordt binnengetrokken.



PERS

Persbericht

Nog geen persberichten beschikbaar